MATERIALE MONTESSORI

De ce Montessori?

O parte importantă din îndrumările noastre constă în utilizarea unei baze materiale originale, care include materiale didactice inovative, special create pentru această metodă și devenite elemente specifice Montessori.

Materialele sunt atent gândite, astfel încât să susțină copilul în stadiul de dezvoltare în care se află, venind în întâmpinarea tendințelor sale, stimulându-i interesul spre anumite activități. Sunt senzoriale și necesită manipulare constantă, iar prin intermediul lor mișcarea este încurajată și valorificată, transformată în una conștientă, cu scop, generată de o nevoie interioară a copilului. Fiecare material izolează un concept, iar copilul învață făcând, cercetând, manipulând și explorând până când ajunge să stăpânească noțiunea.

Fiecare concept este introdus mai întâi printr-o experiență concretă, iar trecerea la abstract se face ulterior, când copilul este pregătit pentru această schimbare. Copiii au libertatea de a lucra cu un material atât timp cât au nevoie pentru a-i înțelege principiile. Când doresc să treacă la următoarea etapă, sunt încurajați să facă acest lucru, indiferent de vârstă sau nivel, respectând doar regulile de bază ale secvenței ierarhice a materialelor și prezentărilor.

null

SENZORIAL

Materialele senzoriale dezvoltă și rafinează simțurile copiilor prin explorarea tactilă, vizuală, auditivă și olfactivă, stimulând observarea, compararea și clasificarea.

null

ARTĂ

Materialele de artă stimulează creativitatea și expresia personală prin desen, pictură, modelaj și alte activități artistice.

null

VIAȚĂ PRACTICĂ

Materialele de viață practică dezvoltă abilități motrice fine și grosiere, autonomie și coordonare prin activități zilnice precum turnarea, spălarea, curățarea și îngrijirea mediului.

null

MATEMATICĂ

Materialele de matematică dezvoltă înțelegerea numerelor, operațiilor și conceptelor geometrice prin activități practice și vizuale.

null

ȘTIINȚELE NATURII

Materialele pentru științele naturii ajută copiii să exploreze biologia, geologia, astronomia și ecologia, stimulând curiozitatea și înțelegerea lumii naturale.

null

LIMBAJ

Materialele de limbaj dezvoltă abilitățile de citire, scriere și comunicare prin activități de fonetică, vocabular și structură gramaticală.

INTERCONECTAREA MATERIALELOR

Secvențialitatea este dată de faptul că materialele sunt interconectate, ele se descoperă și se construiesc unul în funcție de altul, crescând gradul de dificultate.

ARIILE CURRICULARE

Pedagogia Montessori este structurată pe 5 arii curriculare: Viață practică, Dezvoltare senzorială, Limbă și comunicare, Matematică, Știință și cultură.

ATENȚIE ȘI IUBIRE EGALĂ

Fiecare copil primește în egală măsură aceeași iubire și atenție, în funcție de nevoile fiecăruia.

OBSERVAREA PREGĂTIRII

Copiii sunt întotdeauna observați în prealabil pentru a ne asigura că sunt pregătiți să lucreze cu un anumit material, pentru a evita supărarea sau frustrarea cauzată de nereușită.

LUCRUL 1-LA-1

Lucrul 1-la-1 este abordat cu fiecare copil, iar observarea tuturor copiilor este neobosită.

MATERIALE ACASĂ?

Sfatul nostru este să nu achiziționați materiale Montessori acasă, deoarece acestea nu sunt jucării și necesită o prezentare anume pentru a dezvolta abilități cognitive sau motorii.

ROLUL EDUCATORILOR

În mediul nostru, un educator face prezentările copiilor, iar celălalt observă și notează, urmărind și asistând copiii în lucrul cu materialele, asigurând astfel claritate și evitând confuzia.

CONFUZII LA DOMICILIU

Dacă, acasă, copilul este îndrumat într-un anume fel, aici poate deveni confuz, plictisit și își poate pierde interesul pentru materialele prezentate.